Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 118i projekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: BMW 118i projekt

    Originally posted by Robsarve View Post
    Kul att det löste sig!
    Japp, känns skönt när allt lirar igen. Dock så verkar AC:n slutat fungera nu lagom till sommaren. Får väll försöka hitta någon som kan kolla om den läcker eller om man bara prövar att fylla på först och ser hur länge det håller.

    Nu när man löst airbag problemet börjar man få tillbaks lite motivation igen. Man får se det positivt, nu har man OBD-II interface och all programvara så att man kan reseta airbag varningen själv om man klantar sig igen ialla fall

    Ska ut och mäta och se hur man kan montera de nya sakerna i helgen för att de ska ta så lite platts som möjligt. Ska även klura lite på om man kan få in 10:an i fram på något smidigt sätt utan att det tar för mycket plats.

    Comment


    • #47
      Re: BMW 118i projekt

      Originally posted by heddan99 View Post

      Nu när man löst airbag problemet börjar man få tillbaks lite motivation igen. Man får se det positivt, nu har man OBD-II interface och all programvara så att man kan reseta airbag varningen själv om man klantar sig igen ialla fall
      Sedärja!
      Kanske har du lust att hjälpa mig i det där ärendet....

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #48
        Re: BMW 118i projekt

        Originally posted by zrken View Post
        Sedärja!
        Kanske har du lust att hjälpa mig i det där ärendet....
        Visst, kan ju försöka ialla fall. Vad behöver du hjälp med? Vilken årsmodell är det på din BMW?

        Comment


        • #49
          Re: BMW 118i projekt

          Jag har en lysande bältesindikator och airbag höger.frAm... :/
          Det är e60.520 från 2003 (ieg 04 modell)

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • #50
            Re: BMW 118i projekt

            Om du har svängarna förbi stockholm någon dag så kan vi koppla upp datorn och kolla vad du har för felkod.
            Sökte lite på forum och det verkar som om E60 har samma ruttna sensormatta som E39:an hade.
            Det vanligaste felet verkar vara att sensormattan eller bältesträckar kabeln är trasiga. Då det är höger fram skulle jag gissa att det är sensormattan.
            För e39 finns det fejkade mattor att köpa på ebay och bara plugga in. Tror att det finns för E60 också.
            Om jag förstått det rätt så ifall du krockar och airbagen går av så kommer även passagerarsidana airbag att gå av.

            Det kan vara läge att köpa ett OBDII interface Du får ett interface för ca 350 kr inklusive frakt. Jag köpte mitt härifrån och det fungerar klockrent. http://www.ebay.co.uk/sch/bmw-cables...1&_from=&_ipg=

            Sen är det bara att köra med INPA/EIDBAS mjukvaran. Du klarar dig långt på dem. Om du vill börja uppgradera mjukvara och liknande på bilen, då behöver du installera VMWARE image och annan mjukvara på datorn.

            Comment


            • #51
              Re: BMW 118i projekt

              Din länk fungerade ej. Killen tycktes inte sälja något just nu. Men Hittade något jag tror är liknande?

              http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-INPA-K...ht_6329wt_1163

              Bältesträckarkabeln vet jag inte om det är höger eller vänster. Däremot vet jag det är krockkudde på ena sidan.

              Hur länge håller en "lampsläckning"? ÄR det något man kan "fula sig igenom besiktning" med?

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #52
                Re: BMW 118i projekt

                Jag tror auktionerna gick ut precis när du kollade. När jag kollade nu finns de där igen.
                Den du länkar till funkar även på nyare bilar med D-CAN busen. Din annvänder sig av K-line. De ändrade till D-CAN runt 2007.
                Den jag länkade till ligger på samma pris, men klarar inte nyare bilar med D-CAN från 2007.
                Vid någon årsmodell behövde man koppla ihop pinne 7 och 8 på interfacen och på nyare tror jag inte de ska vara ihop. Har alldrig grävt djupare i det då mitt fungerade direkt

                När ska du in på besiktning? Det går att släcka dem, dock så brukar de komma tillbaks ganska snabbt. Om inget är trasigt så har jag sett på forum att de kan ha fått dem tända genom att spänningen har dippat. Om du har ett sådant fel så kommer det att funka att bara släcka den.

                Länk till hur man kunde bygga en "simulerad" sensor matta för en E39. http://www.autopower.se/mekartips/me....asp?dokid=172. Kan vara en ide att testa på din också om det är den som är trasig.
                Last edited by heddan99; June 21, 2012, 11:02.

                Comment


                • #53
                  Re: BMW 118i projekt

                  Sedärja.
                  Besiktnings perioden har väl egentligen redan startat.. Så det är dags så att säga.
                  Dock fick jag info om att BMW här tillhandahåller "kostnadsfri för-besiktning"...vilket säkert "släcker lampor vidbehov".

                  Mekartipset är helt klart intressant! Återkommer lampproblematiken så kan det ju vara ngt.. Det uppstod i samband med att jag plockade ner passagerardörren.
                  Bältesträckarskylten tändes när jag plockade loss panelen där fläktutblåsen sitter, med en strömbrytare till varningstriangelblinket... ..DÅ vaknade den :& Djävla märkligt.

                  Har du sett om man kan skruva något på hur generatorn/laddning beter sig i mjukvaran du har?

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #54
                    Re: BMW 118i projekt

                    Nja, något säger mig att du inte får något gratis åtgärdat hos BMW, däremot så erbjuder de nog en felsökning

                    Jag har inte lekt så mycket alls med mjukvaran än. Jag är en riktig rookie på det än så länge. Jag skulle inte tro att det går att ändra något direkt hur generatorn/laddningen beter sig. Däremot så har jag sett att man kan ändra tiden innan bilen går i sömn mode och liknande.

                    Håller på och kollar efter en Professional CD från Alpine som jag tänkte byta ut min buisness radio. Det verkar dock som om man ofta behöver koda om radion om donator bilen haft fel högtalarpaket eller slutsteg. Om donator bilen haft slutsteg så är inte ens den inbyggda effekten igång utan enbart MOST bussen ger utsignal. Om fel högtalarpaket så verkar EQ vara ställt helt åt pepparn. Sitter och kollar på ebay och även skroten.

                    Det man kan säga om skroten är att prisättningen är intressant, de är från 1700 upp till 3500 för samma typ av maskiner. På ebay i tyskland verkar de gå mellan 110-170 euro. Blir troligtvis en ifrån skroten så småningom.

                    Comment


                    • #55
                      Re: BMW 118i projekt

                      Originally posted by zrken View Post
                      Sedärja.
                      Besiktnings perioden har väl egentligen redan startat.. Så det är dags så att säga.
                      Dock fick jag info om att BMW här tillhandahåller "kostnadsfri för-besiktning"...vilket säkert "släcker lampor vidbehov".

                      Mekartipset är helt klart intressant! Återkommer lampproblematiken så kan det ju vara ngt.. Det uppstod i samband med att jag plockade ner passagerardörren.
                      Bältesträckarskylten tändes när jag plockade loss panelen där fläktutblåsen sitter, med en strömbrytare till varningstriangelblinket... ..DÅ vaknade den :& Djävla märkligt.

                      Har du sett om man kan skruva något på hur generatorn/laddning beter sig i mjukvaran du har?
                      Om lamporna tändes i samband med demontage av saker o ting och dessa är återmonterade igen så är det nog bara att radera felkoderna och allt är lungt.
                      Om man inte har verktyg att radera felkoder är det säkrast att göra bilen strömlös under demontering/montering av elprylar för att vara säker på att inte tända en massa felindikeringar.
                      Att köpa ett interface+programvara är en god investering för framtiden om man håller på och micklar mkt med bilen!
                      "Sound by Hewi"

                      Blue eMotion by heWi

                      Comment


                      • #56
                        Re: BMW 118i projekt

                        Originally posted by Hewi View Post
                        Om lamporna tändes i samband med demontage av saker o ting och dessa är återmonterade igen så är det nog bara att radera felkoderna och allt är lungt.
                        Om man inte har verktyg att radera felkoder är det säkrast att göra bilen strömlös under demontering/montering av elprylar för att vara säker på att inte tända en massa felindikeringar.
                        Att köpa ett interface+programvara är en god investering för framtiden om man håller på och micklar mkt med bilen!
                        Sedärja!
                        Ja. Det blev att slänga iväg en beställning bums.

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #57
                          Re: BMW 118i projekt

                          Håller med Hewi fullständigt....de 400 kr som ett interface kostar är välinvesterade pengar.
                          Om du inte vill vänta på interfacet kan du nog åka in på BMW eller någon annan verkstad och be dem nollställa varningen och säga att du drog ut en kabel när du höll på att installera i bilen.
                          BMW Solna skulle ha 285kr för att nollställa min airbag varning när jag sa att det inte var något fel.


                          Nu håller jag på och planerar hur jag ska kunna bygga en frontsub låda utan att det tar för mycket plats.
                          Det jag funderat på är att sätta den på väggen där man har fötterna direkt under handsfacket och sedan bygga en låda ned under golvet. Har för mig att det ligger lite frigolit i golvet på passagerarsidan. Antar att den är till för att isolera från antingen värme eller kyla på sommar respektive vintern?
                          Någon som vet vad det blir för skillnad om man skulle ta bort den och annvända det utrymmet till lådan istället?

                          Har lite beslutsångest om jag ska ha kvar Sony spelaren eller om jag ska köra på en professional orginal spelare. Om jag kör på professional spelare tänkte jag köpa en 6-8 processor så att jag får tidskomp och filter därifrån. Troligtvis kör jag på med Sony kombon tills jag orkat fixa till så att jag har datorn i bilen igen så att man får röst styrning och liknande vid byte av låtar etc.

                          Sony kombon.
                          Fördelar:
                          Ljudkvaliteten från källan. Gissar att den är bra mycket bättre än orginal professional spelaren.
                          joysticken gör att man kan reglera volym och byta låt snabbt och enkelt. Har den monterad i mittkonsolen.

                          Nackdelar:
                          Displayen är hemsk så fort det är soligt ute. Syns inte mycket då.
                          Ser såklart sämmre ut än orginal stereon. Färgerna och liknande matchar inte resten av instrumenten.
                          De inbyggda delningsfrekvenserna kanske inte är optimala

                          BMW kombon:
                          Fördelar:
                          Ser mycket bättre ut. Man får extra information i displayen ifrån bilen. Temp, färdator etc.
                          Spelar MP3 skivor....kan vara bra om man är lat ibland
                          6-8 processorn är mer kraftfull än Sonyns XDP-4000X. Delningsfrekvenserna är helt justerbara.

                          Nackdelar:
                          Har inga knappar i ratten för styrning av stereon Därför värdesätter jag joysticken från Sonyn.
                          Ljudkvaliteten blir sämmre från källan. Detta kommer att bli ett mindre problem när man väl fått in datorn så att man kan köra digitalt in direkt i processorn.

                          Comment


                          • #58
                            Re: BMW 118i projekt

                            Originally posted by heddan99 View Post
                            Nu håller jag på och planerar hur jag ska kunna bygga en frontsub låda utan att det tar för mycket plats.
                            Det jag funderat på är att sätta den på väggen där man har fötterna direkt under handsfacket och sedan bygga en låda ned under golvet. Har för mig att det ligger lite frigolit i golvet på passagerarsidan. Antar att den är till för att isolera från antingen värme eller kyla på sommar respektive vintern?
                            Någon som vet vad det blir för skillnad om man skulle ta bort den och annvända det utrymmet till lådan istället?
                            Det kan vara så att det sitter en elcentral på golvet eller att det går en kabelkanal mitt på och då har man har lagt dit en formgjuten frigolit "platta" för att få det jämt och platt under mattan. Så är det i E39:an iallefall så lyft bort och kolla. Annars så ser inte jag att det skulle vara ngt problem att ta bort frigoliten och bygga en låda av utrymmet.
                            Skall bli intressant att se hur du får till det då jag själv åker en 118D som pendlarbil och den skall väl ngn gång få sig en lite bättre anläggning än den original av enklaste sort som sitter i nu.
                            "Sound by Hewi"

                            Blue eMotion by heWi

                            Comment


                            • #59
                              Re: BMW 118i projekt

                              Jag har börjat titta lite nogrannare på BMW professional och Buisness radio och hur man kan koda om dem.

                              Här är två länkar till väldigt bra information om man ska börja koppla upp sig mot en BMW.
                              I den första länken finns en pdf instruktion som det bara är att följa tillsammans med mjukvaran. Om man bara ska titta på bilen räcker det med att köra till steg 17. Om man vill börja programera är det bara att fortsätta hela PDF:en.
                              Det andra dokumentet beskriver hur man ändrar uppsättningen i bilen om man t.ex. byter från BMW Buisness till Professional radio.
                              kod $662 är Buisness och $663 är Professional.
                              Kod $676 är hifi högtalarpaketet.

                              http://www.bmwcoding.com/showthread....oding-your-car
                              http://www.bmwcoding.com/showthread....r-in-CAS-guide

                              Nedan ser ni hur min inställning för Buisness radion såg ut. Sen har jag inkluderat vilka sättningar man kan ha på den nedan.

                              **********Min konfig från början*******************
                              AUX
                              aux
                              CKM
                              true
                              GAL_KURVE
                              gal-kurve_3
                              SOUNDAUSSTATTUNG
                              stereo
                              TP_MINIMAL_VALUE
                              wert_0
                              VOLUME_ADJ
                              pl2_stereo
                              TEL_MINIMAL_VALUE
                              wert_0
                              COUNTRYCODE_RADIO
                              ece

                              Det som är möjligt att sätta i Buisness radion första modellen. Finns senare varianter med fler möjligheter.

                              **************************************************
                              Generated with NCS Dummy version 0.2.1.0 — copyright © 2010 revtor software


                              Output : Module Parameters
                              Chassis : E89
                              Module : RAD1.C02


                              PARAMETER NAME PARAMETER NAME TRANSLATION
                              PARAMETER VALUE PARAMETER VALUE TRANSLATION

                              GAL_KURVE
                              gal-kurve_1
                              gal-kurve_2
                              gal-kurve_3
                              gal-kurve_4
                              gal-kurve_5
                              gal-kurve_6
                              CKM
                              false
                              true
                              AUX
                              no_aux
                              aux
                              aux_and_telmin
                              SOUNDAUSSTATTUNG
                              stereo
                              hifi
                              top_hifi
                              TP_MINIMAL_VALUE
                              wert_19 value 19
                              wert_18 value 18
                              wert_17 value 17
                              wert_16 value 16
                              wert_15 value 15
                              wert_14 value 14
                              wert_13 value 13
                              wert_12 value 12
                              wert_11 value 11
                              wert_0 value 0
                              wert_1 value 1
                              wert_2 value 2
                              wert_3 value 3
                              wert_4 value 4
                              wert_5 value 5
                              wert_6 value 6
                              wert_7 value 7
                              wert_8 value 8
                              wert_9 value 9
                              VOLUME_ADJ
                              pl2_stereo
                              pl2_hifi
                              TEL_MINIMAL_VALUE
                              wert_19 value 19
                              wert_18 value 18
                              wert_17 value 17
                              wert_16 value 16
                              wert_15 value 15
                              wert_14 value 14
                              wert_13 value 13
                              wert_12 value 12
                              wert_11 value 11
                              wert_0 value 0
                              wert_1 value 1
                              wert_2 value 2
                              wert_3 value 3
                              wert_4 value 4
                              wert_5 value 5
                              wert_6 value 6
                              wert_7 value 7
                              wert_8 value 8
                              wert_9 value 9
                              COUNTRYCODE_RADIO
                              ece ece (europe)
                              us us (united states of america)
                              oceanien
                              no_area
                              ********************************************


                              Som ni ser så går det att ändra på en del parametrar och EQ sättningar.
                              På Professional finns det en intressant parameter
                              CAR_COMP_ACTIVE
                              nicht_aktiv not enabled
                              aktiv enabled


                              Sen har jag börjat förbereda monteringen av slutstegen.
                              Först något att montera stegen på. Plast med tun plywood emellan som går att skruva fast med skruvarna i mitten så att det sitter fast.




                              Sen på med lite matta på och stegen monterade. Jag har monterat dem med en distans under så att luften även kan komma in under det för lite bättre kylning.

                              Comment


                              • #60
                                Re: BMW 118i projekt

                                En professional radio är installerad i bilen nu. Om man bara bytte dem rakt av med Hertz högtalarna jag har och inbyggda effekten så lät det klart djupare med professional radion men man kunde inte kräma på något alls. Så om man ville spela högre utan modifierade parametrar så var buisness enheten klart att föredra.
                                Om man programerade om professional radion och tog bort kupe compensering och lite andra parametrar blev det en flat kurva ut och man kunde spela ungefär lika högt med båda spelarna.
                                Trodde faktiskt att det skulle vara mer skillnad än det var. Hyffsat lika. Jag köpte en professional CD-73 gjord av Alpine. Om jag skulle göra om köpet skulle jag nog gått på en nyare professional radio med inbyggd bluetooth och USB och liknande. Har svårt att tro att det är någon större ljudkvalite skillnad mellan dem som man läst på vissa forum.

                                Jag håller för tillfället på att fixar med subben som jag tänkt installera vid fötterna på passagerarsidan.
                                Subben kommer att sitta ungefär som på bilden. Jag håller på att plasta lådan för tillfället. Lådan kommer även att gå i golvet så det blir höjt någon cm jämfört med orginal men det bör bli försumbart.

                                Är det någon som vet vart man kan få tag på matta i samma färg som golvet så att jag kan klä lådan med det när den blir klar.
                                Gissar att lådan kommer att bli runt 15 liter.



                                Sen har jag även kollat lite på högtalarna under stolarna. Jag provade att byta en av Hertz HV165L basarna till en JL 6w0-4 bas men det var ingen höjdare. De trivdes inte alls i den monteringen så det blev till att byta tillbaks snabbt. Skulle vara intressant att pröva en Audiosystem 8" BMW bas någon dag och jämföra om de blir bättre än Hertz 6":arna jag har idag.

                                Hertz HL70 högtalarna är utbytta mot ett par scanspeak 4" högtalare så att jag kan spela lite längre ned med dem.

                                När det kommer till diskanterna funderar jag på om jag ska ha kvar hertz HT25 eller om jag ska pröva att byta till ett par DLS nobelium 1r jag har hemma.
                                Är det någon som har något råd om detta?
                                Då jag spelar 4" i orginal montering och kommer att fortsätta med det så tänkte jag dela diskanterna runt 3000Hz.

                                Ska ta lite bilder på dörrarna med nya högtalarna i när jag fixat lite galler och liknande till dem.

                                Comment

                                Working...
                                X